Long Jaunt tarafından geliştirilen ve Hooded Horse’un Steam’de yayınlasığı Norland oyunu nasıl oynanır? İşte, Rimworld tarzı ve Crusader Kings havası taşıyan Norland hakkında bilmeniz gereken her şey!
Norland Konusu
Norland oyunu 2898 yılında geçen ve kadim krallık Crimson Empire’ın küllerinden doğan bir hanedan ve krallık yönetimi oyunudur. Benzeri oyunlar arasında Rimworld ve Crusader Kings yer alır. Genellikle koloni simülasyonu ve strateji oyunları oynayanlar için idealdir.
Yine de Rimworld’den esinlense de birebir Rimworld ile aynı değildir. Konsepti, özgün mekanikleri, karmaşık ilişkileri ve siyasi stratejileri ile benzerlerinden ayrılır.
İlk olarak oyuna küçük bir köyde yaşayan bir hanedanda başlarsınız. Amacınız hanedanı genişleterek hem asilzadeler hem de halk ile ilişkilerinizde başarı sağlayarak büyük bir imparatorluk kurmaktır.
Bu süreçte dini mücadeleler, sınıf çatışması ve siyasi entrikalarla yüzleşeceksiniz. Hem iyi olaylar hem de kötü felaketler başınızı ağrıtacak. Ancak her adımınızı dikkatli atarsanız ve her şeye temkinli yaklaşırsanız bu sorunlarla hiç karşılaşmadan krallığınızdaki dengeyi sağlayabilirsiniz.
Oyunda yarattığınız karakter ile asilzadelerin güvenlik ve kişisel hırslara ulaşmasına yardımcı olmaktan sorumlusunuz. Bu nedenle oyunda birçok sorumluluğunuz bulunuyor.
Zira asilzadelerden biriyle ters düşerseniz size karşı cephe alabiliyor. Bu da tahtınızı tehlikeye atıyor.
Dolayısıyla oyunda amaçlarınıza ulaşmak için asilzadeleri lord olarak atayıp onlarla iyi geçinmek gerekiyor. Ayrıca oyunun hikaye örgüsü çok karmaşık olduğu için uyguladığınız stratejiler tüm hikayeyi dilediğiniz yöne çekmenize olanak tanıyor. Peki, Norland nasıl oynanır? İşte 2024 koloni yönetim oyunu Norland oynanışı hakkında bilinmesi gerekenler:
Norland Nasıl Oynanır?
Daha önce belirttiğimiz gibi, oyuna başlarken bir hanedan seçiyorsunuz. Ardından, Norland haritasında dilediğiniz bir bölgeye yerleşmek için bir bölge seçiyorsunuz. Ancak, bölgelerin zorluk derecelerine dikkat etmek önemlidir. Zorlu bir bölgeye yerleşirseniz, komşularınız da oldukça zorlu olacaktır. Ayrıca, coğrafi koşullar da etkili olabilir.
Oyunda kontrolünüz altında 6 mekanik vardır. Bu mekanikler, Norland HUD kısmının alt kenarındaki sıralı ikonlardan oluşan araç çubuğunda bulunur. İlk mekanik üretimdir. Üretim, köyünüzün gereksinimlerini karşılayacak binaları içerir. Bu binaları inşa edebilmek için işçilere ve binaların inşa sürecinden sorumlu bir lorda ihtiyaç vardır. Bu nedenle, bina inşa sürecini yönetecek bir lord atamanız gerekir. Bina yönetiminden sorumlu lordlar, işçilere talimat verir ve bu talimatlar üç gün boyunca geçerlidir. Genellikle, işçiler üç günden sonra talimatlara uymayabilir. Bu nedenle, lordları kasaba dışında bir işle görevlendirdiğinizde bazı işler aksayabilir.
İkinci mekanik maliyedir. Maliye, krallığın ekonomisiyle doğrudan ilgilidir. İstatistikler, krallığınızla ilgili özel veriler sunar. Ordu mekaniği, doğrudan ordu menüsü aracılığıyla yönetilir. Bu menü, krallığınızın güvenliği için önemli olup, fetih hareketleri veya savaşlarda büyük bir rol oynar. Ayrıca, ordu hanedan üyelerine savaşçı atayabileceğiniz bir mekaniktir. Hanedan menüsü, karakterlerin yapacaklarını ve yapmayacaklarını belirleyebileceğiniz bir mekaniktir. Örneğin, bir hanedan üyesinin bira içmesini yasaklarsanız, bira içmeyecektir.
İrfan menüsü, krallığınızın gelişimi için en gerekli mekaniktir. Bu menü ekonomi, kültür ve kitaplar olarak üçe ayrılır. Hanedan üyeleri, Tüccar aracılığıyla yeni kitaplara sahip olduğunda, bu menüden çeşitli dünya bilgilerini öğrenerek eğitim alır. Örneğin, genellikle siyasi kitaplar okuyan bir hanedan üyesi, siyasi ilişkilerde daha ikna edici olur.
Ticaret menüsü, diğer bölgelerdeki ticaret ilişkilerini gözlemleyip ticari anlaşmalar yapabileceğiniz bir mekaniktir. Son olarak, Dünya Özeti, çevrenizde olup bitenler hakkında bilgi alabileceğiniz bir mekaniktir. Örneğin, savaşlar, entrikalar ve siyasi çalkantılar gibi.
Lordlar
Lordlar oyuncular tarafından yönetilen ve oyuncunun verdiği çeşitli emirleri yerine getiren karakterlerdir. Norland HUD kısmının üst kenarında 5 lord slotu bulunur ve her vilayet sadece 5 lordu destekler. Eğer 6. bir lord doğacak olursa yetişkinliğe ulaştığında özgür bir lord olur veya çevre bölgelerdeki başka bir şehrin yönetimine katılırlar. Lordlar duygu durumlarına göre slot arkaplanları üç renk ile temsil edilir. Bunlar yeşil , sarı ve kırmızıdır. Bununla birlikte Lordların duygu durumları her gün biraz değişir. Bu değişiklik sadakat puanını artırır veya düşrürür. Sadakat puanı yüksek olan lord krala daha çok bağlı iken sadakat puanı düşen lord kralı pek hazzetmez. Eğer oyuncu bu lord ile aralarını düzeltmezse kral ile kanlı bıçaklı olabilirler. Bu da müttefiklerin düşmanlara dönüşmesini sağlar. Ve en önemlisi de krallıkta isyan çıkabilir.
Nüfus
Norland oyununda Nüfus 5 kategoriye ayrılır. Bunlar; lordlar, köylüler, savaşçılar, serseriler ve mahkumlardır. Bir asilzade herhangi bir nedenden dolayı öldüğünde sevdikleri ve genel itibariyle diğer karakterler üzüntüye kapılır. Ve asilzadeler bir tapınakta veya sunakta yakılarak özel bir tören düzenlenir.
Eğer bir köylünün kendi evi varsa, son zamanlarda yemek yemişse ve içki içmişse "Hayat dolu" düşüncesini kazanacak ve bu da Ruh Halini 10 puan artıracaktır.
Buna ek olarak köylüler ve savaşçılar mutsuz olurlarsa şehri terk edebilirler. Özellikle mutsuz köylüler savaşçıya dönüştürülemezler. Ve bu savaş zamanlarında yeterli sayıda asker bulmayı zorlaştırır.
Şövalyeler, paralı asker satın alarak elde edilir. Paralı askerlerin en pahalısı olan Şövalyeler ayrıca ordu yönetebilir, 5 Komuta becerisine ve en az 15 Muharebe becerisine sahip olabilirler.
Yaş
Norland’da yaş oldukça önemli bir detaydır. Çünkü zaman hızlı ilerler. Karakterler her 2 günde bir 1 yıl yaşlanır. Ayrıca “hızlı metabolizma” niteliğine sahip modlarda her gün yaşlanırlar.
Oyunda karakterler üç yaş grubuna ayrılır:
- Çocuk: 0-13 yaş aralığındadır. Bu yaş grubunda her gün rastgele beceriler geliştirilir. Savaş gibi eylemlerde hedef alınamazlar. Ruh haline göre mutlu veya mutsuz olabilirler. Bu kişiliklerine işleyebilir. Genellikle barınma problemi yoktur. Annesiyle aynı yatakta uyurlar. Bakıma ihtiyaçları vardır.
- Yetişkin: 14-50 yaş aralığındadır. Bu yaş grubu en işlevsel nüfusu oluşturur. Cinselliğe ihtiyaç duyarlar.
- Yaşlı: 51 yaş ve üzeridir. Savaş becerileri kısıtlanmış yaş grubudur. Hareket hızı düşüktür. Hafıza sorunları yaşarlar. Ancak bilgi dolu bazı sohbetlerde akıllıca şeyler söyleme şansları yüksektir.
İhtiyaçlar, Düşünceler ve Ruh Hali
Her karakterin 0-100 arasında değişen "Ruh Hali" vardır. Bu ruh hali genellikle tüm düşüncelerinin toplam oranıdır. Düşünceler; olayların, arzuların ve ihtiyaçların bir genellemesidir. Karakterlerin sadakati, kralın yönetimi ve aldığı kararlarla doğrudan ilişkilidir. Eğer bir karakterin ihtiyaçları ve arzuları sürekli olarak göz ardı edilirse, ruh hali kötüleşir ve sadakat seviyesi azalır. Sadakati düşük olan bir karakter, isyan edebilir, krala karşı entrikalar kurabilir veya düşman tarafına geçebilir.
Bununla birlikte ihtiyaçlar 5 farklı şekilde karşılanır. Bunlar; uyku, yiyecek, dinlenme, dindarlık, bakım (Sadece çocuklar içindir.) ve cinselliktir (Yaşlı olmayan herkes içindir).
Buna ek olarak dini ihtiyaçları karşılamak için şehre bir sunak veya tapınak kurmak gerekir. Karakterler sabah 8-9 arası dua ederler. Eğer bu tarz binalar mevcut değilse evde dua edeceklerdir. Tabi bir tapınakta dua etmek ruh halini daha çok iyileştirirken evde dua etmek pek etkiye sahip olmayacaktır.
Kültür
Her karakterin kendine özgü bir kültürü vardır ve bu kültür, karakterin neye değer verdiğini, hangi binaların üretim bonusu alacağını, lordların hangi kültürel eserleri okuyabileceğini ve hangi kültürlere karşı önyargılı olabileceğini belirler. Başlangıçta, vilayetteki tüm köylüler lordun kültürüne bağlıdır, ancak diğer kültürlerden köylüler de zamanla kazanılabilir. Sophia Ana Kilisesi'nin Matriarkı Makha kültüründen olan kralları kayırmaz ve Piskopos Tanaya kültürüne sahiptir. Norland’da 4 tür kültür vardır.
- Kaiden (Güç): Eski barbarlardır. Cesaret, onur ve savaşa önem verirler. Maddi kültürleri münzevidir. Sade bir yaşamı benimserler.
- Varn (Barış): Barışçıl bir kültüre sahiptir. Norland haritasının merkez bölgelerinde yer alırlar. Kadim bilgilere sahiptirler. Doğa ve komşularına karşı uyumlu bir politika izlerler.
- Tanaya (Entrikalar): Dini dogmalar haşır neşir olmaları nedeniyle çöken bir imparatorluktur. Ancak komşuları ile olan ilişkileri onları hepten yok olmaktan alıkoymuştur. Yine de hala eski imparatorluk kültürlerinin çoğunu koruyorlar.
- Maha (Ticaret): Norland'ın en eski halkı olan Makha, ilk vilayetleri ve ticaret ilişkilerini yarattı ancak girişimci Tanaya tarafından gölgede bırakıldı ve demografik olarak azaldı. Pratik ve paraya değer veren Makha, filozoflar ve şüpheciler olarak bilinir.
Mahkumlar
Mahkumlar suç işleyenler, serseriler veya savaşta esir düşen tutsaklardan elde edilir. Genellikle inşaat işlerinde çalıştırılırlar. Normal işçilere kıyasla 3 saat fazla çalışırlar. Ödeme olarak yemek veya alkol alırlar. Eğer mahkumlar çok zor şartlar altında ise özgürlük özlemi çekerler. Böyle bir durumda o mahkumun firar etme ihtimali artar. Eğer kaçarken yakalanırsa dilerse kral bu mahkumu diğerlerine göz dağı vermek için idam edebilir. Ayrıca tüccardan alınıp satılabilirler.
Serseriler
Uzun süre işsiz kalan ve maaş alamayan köylüler, serseriye dönüşebilir. Serseriler un çalar, sokakta köylüleri soyar ve evlere girer. Suç mağdurları ve sevdikleri, suçlu serseri cezalandırılana kadar olumsuz düşünceler taşır.
Birkaç gün sonra serseriler, gaddarlara dönüşebilir. Gaddarlar altın, kutsal yüzükler ve kitaplar çalabilir ve lordlara saldırabilir. Hançerl gibi çeşitli silahlar yapıp kullanabilirler. Serseriler, komşularının karanlık işler yapmasına izin verir.
İskelede görevli işçiler, suç işleyen serserileri cezalandırır, suç işlemeyenleri ise korkutarak bir gün boyunca suç işlemlerini engeller.
Göç
Köylüler, ortalama ruh haline bağlı olarak şehre göç eder. Göç, işsizlik, terör ve şehrin büyüklüğü nedeniyle azalabilir. Yeni gelen köylüler, yanlarında biraz altın getirir. Mutsuz köylüler ise şehri terk edebilir, orman haydutlarına katılabilir veya serseri olabilir.
Komşu bir eyaletteki vilayetsaldırıya uğrarsa göç %30 artar ve yeni gelenlerin kültürü saldırıya uğrayan şehrinkiyle uyumlu olur.
Piskopos
Vilayet 40 nüfusa ulaştığında, Ana Sophia Kilisesi ile ilişkiler başlar ve Matriarch bir piskopos gönderir. Piskopos, Tapınak inşa edilirse vaaz verir ve lordlarla kavga ederse dini ayaklanmalar başlatabilir. Ölürse, engizisyon ordusu şehre saldırır.
Piskoposun görüşü, Matriarch'ın görüşünü etkiler. Fanatik sayısı yüksekse görüş artar, düşükse azalır. Matriarch ile ilişkiler -25'in altına düşerse piskopos ayrılır, Kutsal Kervan gelmez ve felaket uyarıları alınmaz.
Piskopos, Tanaya kültürüne ve Zahitlik özelliğine sahiptir.
İsyanlar
Her nüfus kategorisi, kendi türünde bir isyan başlatabilir:
- Mahkumlar: Ruh halleri 25'in altına düşerse, isyan eder ve orduları yerleşimi yakar, lordları öldürür.
- Savaşçılar: Ruh halleri 25'in altına düşerse, isyan eder ve Salon'u yağmalar, sonra orman haydutlarına dönüşür.
- Köylüler: Ruh halleri 25'in altına düşerse, fanatikler isyan eder. İsyandan önce bir lordu kurban ederek isyanı önleme şansı verirler; aksi takdirde Kütüphaneyi yakar ve dindar olmayanları öldürürler. Piskoposun ölümcül düşmanı varsa, bu da fanatik isyanını tetikleyebilir.
- Mirasçılar: Sadakatleri 0'a düşerse ve kralla dost değillerse isyan ederler. İsyanda, destekleyen lordlar ordularını böler ve mirasçı galip gelirse yeni kral olur; önceki kralın destekçileri memnun kalmaz.
Yeni Başlayanlar İçin Norland Rehberi
Norland taktikleri oyun tarzınıza göre şekillense de temel olarak yeni başlayanlar için önerilerimiz şunlardır:
Başlangıç İpuçları
- İlk Binalar: Odun Değirmeni, Turp Tarlası, Meyhane, Sunak ve Kütüphane inşa edin.
Lordları Görevlendirin
- Yüksek Komuta becerisi olan lordlar orman haydutlarını yok eder.
- Yüksek Yönetim becerisi olanlar fazla mal üretir.
- Yüksek Ticaret becerisi olanlar ticarette kâr sağlar.
- Yüksek İkna becerisi olanlar harita üzerinde etkili eylemler yapar ve ilişkileri geliştirir.
- Yüksek Nezaket becerisi olanlar yabancı lordları tarafınıza çekebilir.
- Yüksek Eğitim becerisi olanlar köylüleri hızlıca eğitir.
- Yüksek Zeka becerisi olanlar bilgi edinir.
Güçlü Düşmanları Yenmek
Köyleri Yağmalayın: Bu, düşmanların nüfus ve altın kazanımını yavaşlatır.
Gölge Operasyonları: Bandit kiralayarak düşman salonunu soyun.
Lordları Nötralize Edin: Yüksek Komuta becerisine sahip lordları entrikalarla etkisiz hale getirin.
Mirasçıyı Rüşvetle Ayartın: İsyan çıkararak düşmanın ordusunu zayıflatın.
Korunma: Güçlü bir düşmandan korunmak için vasal olabilirsiniz.
Bina Yönetimi
- Yönetim: Her bina işçi ve talimat gerektirir. Bir lordu yönetici olarak atayın.
- Üretim: İşçiler akşam 6’da üretimleri depoya taşır ve maaşlarını alır.
- Talimatlar: Üretim menüsünde talimat verin. Bazı binalar sürekli üretim yapabilir.
Felaketler
- Zaman: Oyun başladıktan bir hafta sonra, zor moddaysanız her an olabilir.
- Tahmin: Matriark ile ilişkiler -25’in üzerinde ise felaketler 5-8 gün önceden tahmin edilir.
Olası Felaketler
Felaketler oyun başladıktan bir hafta sonra gerçekleşir. Zorluk seviyesi en zordaysa herhangi bir noktada gerçekleşebilir. Matriarch ile ilişkiler -25'in üzerinde olduğu sürece 5-8 gün önceden bir kehanet alacaksınız. Bu felaketler ile karşılaşabilirsiniz:
- Şehre 4 kurt saldırır.
- Tarlalarda ürün olmaması ve fiyatların 3 kat artması.
- 5 gün boyunca çiçek hastalığı riski.
- 5 gün boyunca göçmenlerin serseri veya çeteci olması.
- 5 gün boyunca fanatik köylülerin artması.
- 5 gün boyunca az odun üretimi.
- 7 gün boyunca gıda ve mahsul kaybı ve bunlara bağlı olarak fiyat artışı.
Temel Oyun Bilgileri
Norland’da kendi krallığınızı inşa edebilmeniz için önce aile fertlerinizi oluşturmalısınız. Bunun için oyun giriş ekranından "New Game"e tıklayın. Doğrudan "Aile Ayarları" menüsüne yönlendirileceksiniz. Buradan uygun aile yapısını seçin ve karakterlerinizin becerilerini atayın. Bu ekranda yapacağınız ayarlar daha sonra değiştirilebilir, bu nedenle fazla detaya gerek yok.
Ardından sizden bir başlangıç vilayeti seçmeniz istenecek. Bunun için Norland harita ekranına yönlendirileceksiniz. Bu kısımda dikkat etmeniz gereken iki unsur var: kültür ve zorluk düzeyi. Eğer Norland hakkında önceden spesifik bilgilere sahipseniz, kaynak türüne göre de bir vilayet seçebilirsiniz. Ancak oyuna yeni başlayanlar için kaynaklar şu anda pek bir önem arz etmiyor. Standart olarak odun, demir ve buğday kaynaklarının olduğu herhangi bir yere yerleşebilirsiniz.
Son olarak; dört kültürden birini seçip bayrağınızı da tasarladıktan sonra oyun parametreleri menüsü açılıyor. Bu kısım oldukça önemli ancak aile ayarlarının değiştirilebildiği gibi oyun parametreleri de daha sonra değiştirilebilir. Bu bölümde önce sizden bir başlangıç senaryosu seçmeniz isteniyor. Toplamda sekiz senaryo var. Dilerseniz bunlardan birini seçebilir ya da oyuna senaryosuz başlayabilirsiniz. Yine de bu kısımda dikkat etmeniz gereken önemli bir ayrıntı var: bazı senaryolar oyuncular için ek bir zorluk değeri oluşturabilir. Bu nedenle senaryo seçerken mutlaka senaryonun özelliklerine göz atmalısınız. Ardından oyun zorluk derecesi seçin. Eğer oyuna yeni başlıyorsanız, daha basit zorluk düzeylerinde oynamanız iyi bir oyun deneyimi için oldukça önemlidir.
Eğer oyuna dönüştürücüler eklemek isterseniz, bir dönüştürücü seçebilirsiniz. Bu dönüştürücüler oyunun modunu değiştirir. Örneğin, hızlı metabolizmayı seçerseniz karakterleriniz her gün yaş alırken normal modda iki günde bir yaş alır. Son olarak kriz seçebilirsiniz. Krizler bir nevi zaman odaklıdır. Örneğin, "Habis Sürüsü" seçeneğini aktifleştirirseniz oyunun erken aşamalarında haritada bir düşman belirir. Bu düşman, büyük ordusuyla çevre vilayetleri ele geçirmeye çalışır. Eğer bu ordunun dikkatini çekerseniz size saldırması an meselesidir. Yine de 55 gün boyunca hayatta kalırsanız veya bu düşmanı yenerseniz düşman haritadan kaybolacaktır. Eğer bu seçeneği seçerseniz savaş odaklı bir strateji izlemeniz gerekecektir. Çünkü Habis Sürüsü’nün şakası yok ve gerçekten de zorlu bir mücadeleyle karşı karşıya kalacaksınız. Buna ek olarak, Habis Sürüsü genellikle kuzeydoğu ormanlarında ortaya çıkar. Eğer başlangıç vilayetiniz bu bölgeye yakınsa Habis Sürüsü’nün ilk hedeflerinden biri olacaksınız. Bu nedenle vilayet seçerken bu detayı da dikkate almanızda fayda var.
Artık oyuna hazırsınız! Vilayet seçiminin ardından başlangıç hikayesini izleyebilirsiniz ya da doğrudan krallığınızın temelini atmaya başlayabilirsiniz.